Störande granne och passiv hyresvärd - Vad gör jag?

Hej! Jag har bott i en lägenhet i 20 år. Har störts och terroriserats av en man i lägenheten över av mycket hög och mindre hög dunkande musik typ techno m.m., telefonterror, förnedrande SMS, slag med käppar i golvet, lyft och släppt säng i golvet kl 2330 på kvällen m.m. m.m. Har anmält till riks förvaltare många gånger. Får ingen respons. Vad har jag för rättigheter skyldigheter att lösa detta? Jag är idag 83 år och personen över en 74-årig alkoholberoende sjöman.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är jordabalken (JB) och brottsbalken (BrB). Huruvida du bor i en bostadsrätt eller hyresrätt går inte att utläsa av din ärendebeskrivning. Beroende på boendeformen kan bostadsrättslagen (BRL) istället bli tillämplig.

Den civilrättsliga aspekten - Vad gäller?

I 12 kap. 25 § 1 st. JB sägs att när hyresgästen (din granne) använder lägenheten ska denne se till att de som bor i omgivningen (dvs. du och övriga) inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön att de inte skäligen bör tålas (min kursivering). Vidare ska grannen vid sin användning av lägenheten i övrigt iaktta allt som krävs för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Redan så här långt kan konstateras att din grannes beteende torde strida mot den nyss nämnda bestämmelsen. Hans beteende kan skäligen inte behöva tålas av dig. Allt annat vore, såvitt jag kan bedöma, ganska orimligt. Framförallt med tanke på att personen i fråga dessutom kan ha gjort sig skyldig till en eller flera brottsliga gärningar (se nedan). I lagparagrafens andra stycke fastslås sedan hyresvärdens skyldigheter vari det anges att om det förekommer störningar i boendet ska hyresvärden ge hyresgästen, alltså din granne, tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst (vilket grannen är), underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

Med andra ord måste hyresvärden enligt lag vidta aktiva åtgärder vid den här typen av situationer och kan inte förhålla sig passiv. Motsvarande bestämmelse finns för styrelsen i en bostadsrättsförening, se 7 kap. 9 § BRL. Slutligen ska också tilläggas att ovanstående kan utgöra grund för en uppsägning i förtid av den störande grannen. I 12 kap. 42 § 1 st. 9 p. JB uttalas att hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid om lägenheten vanvårdas på något annat sätt eller hyresgästen eller någon annan, till vilken hyresrätten överlåtits eller lägenheten upplåtits, åsidosätter något av det som ska iakttas enligt 25 § i samma kapitel vid användningen av lägenheten eller inte håller den tillsyn som krävs enligt nämnda paragraf och rättelse inte sker utan dröjsmål efter tillsägelse. Notera dock att det enligt praxis ska röra sig om allvarliga företeelser såsom brottslighet, exempelvis har misshandel av grannar har föranlett sådana åtgärder, se hovrättsfallen RH 1999:57 och RH 2015:31. Men sammanfattningsvis och som svar på din faktiska fråga finns starka skäl att fortsätta ligga på hyresvärden eller styrelsen beroende på om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt.

Den straffrättsliga aspekten - Vad gäller?

I 4 kap. 7 § BrB sägs att den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Till brottet ofredande hänförs handlingar som att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fönstertitta, mobba och annat dylikt. För att det ska vara fråga om ett brott i lagens mening måste den utsatte vara medveten om och uppfatta det störande beteendet. Högsta domstolen (HD) uttalade exempelvis i avgörandet NJA 2008 s. 946 att två personer som i smyg och ovetandes hade blivit filmade av en tredje person när de hade haft samlag inte hade blivit utsatta för något ofredande. Vidare måste gärningsmannens handlat med uppsåt (avsikt). Enligt 1 kap. 2 § 1 st. BrB gäller nämligen att en gärning ska, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen. Det måste alltså röra sig om ett medvetet agerande från grannens sida i syfte att uttryckligen störa just dig. Men så verkar ju onekligen vara fallet här.

Notis: HD styr rättspraxis på straffrättens område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen så kallade prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Oaktat frågan om en eventuell polisanmälan bör göras är min uppfattning att detta först ska angripas på civilrättslig grund, dvs. med stöd av bestämmelserna i 12 kap. JB eller 7 kap. BRL. Om hyresvärdens eller styrelsen i bostadsrättsföreningen förhåller sig passiv borde också en hyresnedsättning/nedsättning av avgiften till bostadsrättsföreningen vara en rimlig kompensation under hela den tid som störningarna pågår. Störningar torde nämligen kunna jämställas med brister i lägenheten. Däremot saknas tyvärr legala sanktionsmöjligheter för när en hyresvärd inte agerar tillräckligt kraftfullt vid störningar i boendet. Hyresnämnden brukar dock kunna medla.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straffrättens område endast ger den här typen av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån inte åtar sig inte några straffrättsliga uppdrag fullt ut. I så fall behöver man vända sig till en brottmålsbyrå.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare