FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/06/2021

Stöld på arbetsplats

Hej, jag är en kille på 16 år som har ett sommarjobb genom kommunen. Idag så försvann min tröja under arbetstid på arbetsplatsen. Vi har skåp som man kan lägga sina kläder i och det går att låsa men eftersom inget sånthär hänt någon annan kollega innan så brukar inte folk låsa. När jag efter jobbet skulle byta om till mina vanliga kläder såg jag att min t-shirt hade försvunnit, troligtvis att någon stulit den. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vid förlust av privata saker, är arbetsgivaren oftast inte skyldig att ersätta dig för förlusten. Vissa arbetsgivare har ansvarsförsäkringar för sina arbetstagare, dock gäller de inte för stöld, utan snarare för skador på arbetstagaren eller egendom som tillhör annan som arbetstagaren själv orsakat.

Av 4 kap. 10§ arbetsmiljölagen framgår det att myndigheter kan ge specifika regler om hur en arbetsmiljö ska se ut (myndighetsföreskrifter). I detta fall finns det regler i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna. I 59 § framgår det att det ska finnas utrymmen för förvaring av privata kläder. Kläderna ska kunna förvaras så att de inte smutsas ned eller skadas, och så att risken för stöld motverkas. Om privata kläder förvaras i omklädningsrum ska de gå att låsa in. Framgår även som allmänt råd att risken för stöld ska kunna motverkas genom att förvaringsutrymmen förses med lås.

I detta fall har du valt att inte låsa skåpet, trots att den möjligheten finns. Detta betyder dock inte att det är okej att stjäla på en arbetsplats. I sådana fall kan faktiskt arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig för skador som en arbetstagare orsakar i tjänst, 3 kap 1 § skadeståndslagen. Dock har inte arbetsgivaren varit vårdslös/oaktsam på något sätt då möjligheten att låsa in dina saker fanns vid tillfället.

I detta fall kan det vara bra att du tar upp det med din arbetsgivare och tala om vad som hänt. I och med att du fått anställning via kommunen, bör du även ringa kommunen och tala om situationen. Vid sådana situationer kan det även vara bra att ha en hemförsäkring. Om du har en, kolla upp vilka villkor som finns och självrisken (om sådan finns) vid stöld, samt om det finns en så kallad "otursförsäkring/allriskförsäkring" (exempel på allriskförsäkring). Det som kan vara svårt i ditt fall är att du lämnat dina saker olåsta, men om du har en otursförsäkring kan det vara till hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du är välkommen att ställa ytterligare frågor om du har några funderingar.

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare