Stanna i Sverige efter visums utgång

1. Var händer om en person stannar i Sverige efter det att visumet gått ut.

2. var händer med personen som vet om det.

3. Kan en sådan person ex spela fotboll utan uppehålls tillstånd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din första fråga berör vilka konsekvenser som kan drabba en person vars visum har gått ut som besöker Sverige. Personen kommer då att illegalt vistas i landet och kommer med största sannolikhet tas i förvar om denne påträffats av polisen. Personen blir då i princip frihetsberövad men får fortfarande används bland annat telefon.

Därefter kommer personen så snart som möjligt skickas tillbaka till sitt hemland. Personen löper därefter en viss risk att drabbas av ett återreseförbud, vilket skulle innebära att denne inte kan återvända till Sverige.

Som svar på din andra fråga så gör en person som skulle veta om detta gör sig inte skyldig till något brott.

Jag antar att du med din sista fråga undrar om personen utan visum skulle kunna delta i bland annat föreningslivet genom att spela fotboll. Att inte ha ett giltigt visum bör i detta fall inte utgöra ett direkt hinder mot att gå med i ett fotbollslag. Självklart kan detta emellertid öka risken för att myndigheterna hittar personen snabbare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du skulle ha några ytterligare funderingar ber jag er att återkomma igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare