FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/03/2020

Stänga ute för detta sambo från gemensamt ägt hus

Vi har separerat. Och jag har flyttat ut men vi äger huset båda två. Nu vill hon att hennes nya kille ska flytta in och vill ha tillbaka nyckeln och hotat med byta lås annars är det ok utan min tillåtelse?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt undrar du om din före detta partner har rätt att kräva tillbaka nyckeln från dig. Du undrar också om hon har rätt att utan din tillåtelse byta lås på det gemensamt ägda huset.

Hur man ska göra med samägd egendom framgår av Samäganderättslagen. Enligt 2 § i den lagen så ska varje åtgärd på huset bestämmas av ägarna gemensamt. Alltså måste hon fråga dig om lov för att byta lås. Hon kan såklart inte heller kräva dig på nyckeln eftersom det är ju din egendom. Skulle hon trots allt byta lås och på sätt hindra dig från tillträde till din egendom kan det till och med vara brottsligt i form av egenmäktigt förfarande Brottsbalken 8 kap. 8 §.

Om du har flyttat till en annan bostad, så har du ju inte längre hemmet i huset. Det betyder i sin tur att du förmodligen inte kan gå in i huset hur som helst, då riskerar du att störa hennes och hennes nya killes hemfrid. Det finns ett brott som heter hemfridsbrott i Brottsbalken 4 kap. 6 §. Jag skulle därför råda dig att vara tydlig om när du vill ha tillträde till huset och i vilket syfte, om du ska dit.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare