FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/11/2016

Staffavgift till hyresvärd vid missad städdag

Hejsan, jag försöker få fram huruvida man som hyresvärd får ta ut en avgift när en hyresgäst missat exempelvis en städdag.

Vet att BRF inte får ta ut avgifter på lagstadgade ansvarsområden som exempelvis att hålla rent på gården etc.

Vet också att hyresvärden har ansvar för att hålla en viss standard på gemensamma utrymmen ifall hyresgäster delar kök etc.

Detta gäller en studentkorridor, så undrar om det skiljer sig något från Hyresgästlagen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I det här fallet rör det sig om ett civilrättsligt avtal mellan dig och din hyresvärd. Man måste titta på vad avtalet som du ingått när du flyttade in i bostaden säger. Om du accepterat villkoren i avtalet, och avtalen innehåller en bestämmelse om straffavgift är det fullt tillåtet. Om avtalet inte innehåller en bestämmelse om detta är det inte tillåtet.

Allmänt i bostadsrättsföreningar gäller att det inte är tillåtet att ta ut en straffavgift, vilket kan ses som en vägledning.

I bostadsrättslagen framgår att bostadsrättsföreningar får ta ut följande avgifter: insats, årsavgift, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift. I övrigt får en bostadsrättsförening inte ta ut några särskilda avgifter för sådant som bostadsrättsföreningen enligt lag ansvarar för. För sådant som föreningen inte enligt lag måste tillhandahålla eller ordna med finns dock inget hinder att ta ut avgifter, exempelvis är det ok att ta ut bastuavgifter. Anledningen till att bostadsrättsföreningen inte får ta ut en avgift av de som inte deltar på städdagar är att underhållet av föreningens hus och mark enligt lag ankommer på bostadsrättsföreningen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Asta SchulzRådgivare