Sprider falska rykten om att jag har suttit i fängelse, vad kan jag göra?

Hej!

Jag har blivit förtald av en banktjänsteman som sprider falska rykten att jag har suttit i fängelse och man ska akta sig för att göra affär med denna person.

Jag bor i Spanien men undrar vad som gäller.

Mitt företag var ett mycket välrenommerade och hade ca 70% av mina kunder i banken och även mitt privata.

För ca 3 år sedan började allt vända helt plötsligt och verken jag eller min fri förstod vad som skett.

Härom dagen så fick vi via en kund på banken ett sms där kvinnan i banken förklara allt svart på vitt.

Vad gör man

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör brott kommer Brottsbalken att vara tillämplig. Om en person utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning kan personen dömas för förtal enligt, 5 kapitlet 1 § Brottsbalken.

Detta innebär att personen som anklagar dig för att suttit i fängelse och att man ska akta sig för dig kan ha gjort sig skyldig till brottet förtal, då personens utpekat dig så som brottslig. Det kan även antas att det dessa uppgifter som personen sprider om dig till andra personer görs i syfte att utsätta dig för andras missaktning.

Det finns dock vissa undantag där anklagelser inte klassas som förtal. I sådana fall måste anklagelsen ha varit försvarlig och dessutom sann, eller att man har haft en skälig grund att anta att uppgiften var sann. Enligt min bedömning anser jag att det i ditt fall inte rör sig om sådana anklagelser som är försvarliga och därför omfattas dessa inte utav undantagsregeln.

Vad kan du göra?

Du man kan kontakta polisen och upprätta en polisanmälan. Dock är förtal ett målsägandebrott. Det innebär att åklagaren som huvudregel inte får väcka åtal såvida det inte är påkallat ur allmän synpunkt. Vid bedömningen av om det är påkallat ur allmän synpunkt så beaktas till exempel hur många som tagit del av den förtalande uppgiften, omfattningen och avsikten. Om Åklagaren inte anser att det är påkallat ur allmän synpunkt är det målsäganden, det vill säga du i detta fall, som måste väcka åtal för att en rättegång ska ske 5 kap. 5 § Brottsbalken. Detta gör man genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

Jag vill även påpeka att om du förlorar målet så är det i sådana fall du som kommer få betala rättegångskostnaderna enligt 18 kap 1 § Rättegångsbalken. Om du väljer att stämma dessa personer för förtal och inte lyckas bevisa att dem är skyldiga till brottet så blir du alltså ersättningsskyldig även för deras rättegångskostnader.

Jag hoppas att du känner att svaret var till hjälp. Du är alltid välkommen med ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Fawzia HassounRådgivare