Förtal att ange någon som brottslig

Mitt x sprider rykten om min nya vän, att han är våldtäktsman och pedofil. Han menar också att han och hans vänner åker runt och plockar upp kvinnor och våldtar dem i deras amerikanare.

Det är mycket påfrestande både för mig och min vän.

Han är ren och har aldrig betett sig på detta vedervärdiga sätt.

Det är inte det enda mitt x sprider ut om folk i allmänhet och mina vänner och familj i synnerhet.

Vad kan man göra? Nu har det ju gått så långt att det inte bara drabbar mig.

Kan också tillägga att xet ljuger om det mesta. Litet som stort.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle inledningsvis behöva fler detaljer innan jag ger ett mer utförligt svar på din fråga. På vilket sätt sprider han rykten? Är det till enstaka människor han känner, genom sociala medier eller till pressen? Hur uttrycker han sig? Är det att han direkt säger att din vän är våldtäktsman eller att han har utfört våldtäkter?

Har ditt ex begått brott?

Regler om förtal finner du i 5 kap. 1-2 § brottsbalken (1962:700). 1 § anger att förtal föreligger då en person utpekar någon annan såsom brottslig (som är fallet här). Spridandet ska vara avsett att skada personens anseende hos andra, och att anklaga någon för pedofil och våldtäktsman är väl bland de värsta sakerna en person kan anklagas för. Förtal gäller dock inte om ditt ex av någon anledning var skyldig att uttala sig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den. Den här undantagsregeln är svårtillämplig och gäller sannolikt inte för ditt ex.

Att föra talan i mål om åtal

Observera att särskilda regler för åtal gäller för ärekränkningsbrott. Det innebär att din vän och eventuellt hans kompisar själva får föra åtal mot ditt ex (s.k. enskild åtal, se 5 kap. 5 § brottsbalken). Från denna regel finns undantag enligt första stycket, då åklagare får åtala om målsäganden (din vän) angett brottet till åtal samt om det av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt. Tyvärr kan jag inte se att detta skulle vara fallet för din väns del. Din vän har vidare en möjlighet att vid sidan om brottmålet föra en skadeståndstalan om han i och med förtalet har lidit någon skada.

Jag hoppas på att situationen löser sig.

Lawline RådgivareRådgivare