Spela och arrangera pokerspel samt höga räntor vid lån - Lagligt?

Hej

Är kortspel mellan vänner och bekanta lagligt? Det är många thailändare i Sverige som förstör sina liv på Thai-poker med sjukt stora summor pengar.

Dessutom så lånar de ut pengar till varandra och andra med höga räntor.

Lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Poker
Till att börja med vill jag säga att det aldrig är olagligt att spela poker utan det som kan vara olagligt är att arrangera ett pokerspel. Generellt så krävs spellicens för att bl.a. anordna pokerspel eller annan spelverksamhet vilket framgår 3 kap. 3 § spellagen (SpelL). Vissa undantag finns dock till detta bl.a. i 3 kap. 4 § SpelL där det finns tre situationer där spel är lagligt. Den första är om ingen insats krävs (alltså att man spelar för att det är kul utan pengar involverade). Det andra undantaget är om det är privat, mellan nära vänner som inte har organiserad eller professionell prägel som inte sker online och om det är med låga belopp. Så ett vanligt kompisgäng vilka spelar om några hundralappar bör helt enkelt vara lagligt i de flesta fall. Det tredje undantaget är inte relevant i detta fall så det går jag inte in närmare på.

Spellagen trädde i kraft 1 januari i år så exakt vad som avses med låga belopp kan jag inte svara säkert på. Eftersom du skriver i din fråga att personer spelar med sjukt stora summor så är det med största sannolikhet en olaglig verksamhet. Om man bryter mot detta och begår olovlig spelverksamhet kan det leda till böter eller fängelse i högst två år enligt 19 kap. 1 § SpelL eller i ringa fall (alltså små överträdelser av förbudet) slippa påföljd helt.

Lån av privatpersoner
Det finns inget förbud om att låna ut pengar mellan privatpersoner utan det är fullt lagligt. Inte heller finns det någon generell räntesats som anses vara för hög eller liknande utan det beror på från fall till fall. Tar man ut för mycket ränta kan avtalet jämkas (alltså att avtalet ändras så räntan sätts ner) eller att avtalet ogiltigförklaras beroende på vilken situation som föreligger enligt 30-36 § avtalslagen (AvtL). Vid höga räntor är det som ligger närmast till hands ocker enligt 31 § AvtL vilket kort kan beskrivas att man utnyttjar någon som inte vet bättre eller inte har några andra val och utnyttjas genom exempelvis höga räntor. Det ska dock mycket till för att det ska bli fråga om ocker mellan privatpersoner men det kan absolut bli fråga om det i den här frågan beroende på hur höga räntorna är och varför personerna har gått med på dessa höga lån. Det går alltså inte svara säkert på hur det skulle bli i detta fall då man behöver alla relevanta omständigheter för att kunna svara relativt säkert. Det finns också en straffrättslig motsvarighet till ocker, dvs man kan även få böter eller fängelse (vid allvarliga fall av ocker) enligt 9 kap. 5 § Brottsbalken.

Sammanfattning
Poker mellan kompisar kan absolut vara tillåtet under vissa förutsättningar. Det får dock inte röra sig om stora belopp. Rörande lån med höga räntor kan det bli fråga om ocker så att avtalet ogiltigförklaras men väldigt höga räntor plus att man utnyttjat någon i en dålig situation krävs med. Den som utnyttjar den andra parten kan då i värsta fall få fängelse.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare