Spela in ett medvetandegörande samtal - olovlig avlyssning?

Har jag rätt att spela in ett medvetandegörande samtal där jag, chefen och HR är deltagare.

HR och chefen har fått information om inspelningen i god tid innan samtalet.

Jag har fått information från HR och chefen i god tid att samtalet bara skulle handla om mig och ingen annan part kommer nämnas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder tig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt, undrar du om det skulle finnas några juridiska hinder mot att du spelar in samtalet mellan dig, din chef och HR.

Det enda jag kan tänka mig alls skulle kunna bli aktuellt är brottet olovlig avlyssning 4 kap 9a § BrB.

För att en inspelning ska vara olaglig krävs att det sker med tekniskt hjälpmedel (mobiltelefon), att du själv inte deltar i samtalet (utan att du exempelvis i smyg spelar i din chef och HR), samt att det sker i ett utrymme dit allmänheten inte har tillgång (exempelvis kontor).

Eftersom det sker i samtycke mellan er tre, där du dessutom ska delta i samtalet ser jag inga hinder. Tvärtom gör du helt rätt i att dokumentera så mycket som möjligt.

Hoppas det här var svar på din fråga, Om jag missförstått eller du hade någon ytterligare fundering får du mer än gärna skriva igen!

Sara HillRådgivare