FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/08/2014

Söka inresetillstånd till USA trots tidigare dom

Om man blir dömd för tillåtande till grov olovlig körning i Sverige kan det hindra att man nekas inrikestillstånd till USA. Och hur går man i så fall tillväga när man söker inrikestillstånd

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Skandinaver omfattas av Visa Waiver Program (VWP) som innebär att du inte behöver ett visum för inresa till USA, utan det krävs istället ett inresetillstånd (kallas för ESTA). Jag förutsätter att det är sådant inresetillstånd som du undrar över.

Ett inresetillstånd söker du här (http://www.esta.us/svenska.html). I din ansökan får du bl.a. svara på om du har blivit dömd tidigare för brott med inslag av moralisk skändlighet. Moralisk skändlighet är ett vitt begrepp och det är svårt att svara på vad som omfattas av det. Tillåtande till grov olovlig körning är ett brott med fängelse i straffskalan och jag kan inte helt utesluta att det kan utgöra ett hinder för dig att få ett inresetillstånd.

Om din dom utgör ett hinder för att få ett inresetillstånd kan du istället ansöka om turistvisum.Information om hur du gör detta hittar du på Amerikanska ambassadens hemsida http://www.usemb.se. Vid ansökan om visum görs en bedömning från fall till fall och en tidigare dom utgör alltså inget definitivt hinder för visum. Du får berätta om omständigheterna kring din dom och sedan görs en individuell bedömning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare