Skyldigheter för dödsbodelägare

Har en dotter som inte haft kontakt med sin far på 22år någon skyldighet att ta hand om det praktiska i förbindelse av hans bortgång? Typ uppsägning av lägenhet, ta hand om bohaget, göra boupptäckning, kontakta begravningsentreprenör etc???

Lawline svarar

Hej!

Då någon går bort upprättas ett dödsbo som förvaltar den avlidnes kvarlåtenskap fram till att arvsskifte sker. I detta ingår de uppgifter som du har tagit upp, t.ex. att upprätta en bouppteckning och anordna begravning. Dödsboet består av de efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes kvarlåtenskap. Genom att du är dotter är du arvsberättigad och ska därmed ingå i dödsboet.

Emellertid kan ett dödsbo även förvaltas av en boutredningsman. En sådan tillsätts genom att dödsbodelägarna (du) skickar in en ansökan om detta till tingsrätten. I ansökan ska bouppteckning finnas med. Men om en sådan ännu inte är gjord räcker det med uppgifter om dödsbodelägare och deras hemvist. Om en boutredningsman tillsätts kommer denne att sköta dödsboet och du behöver då inte göra något av det du frågar om.

Jag föreslår därför att du genom en ansökan till tingsrätten begär att en boutredningsman tillsätts för att sköta dödsboet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare