FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/05/2018

Skyldighet för bussföretag att tillhandahålla biljett under färd

När måste jag köpa biljett? Är det ok om jag ingår kontraktet på bussen så länge jag faktiskt ingår kontraktet? Jag kan ju faktiskt visa upp giltigt färdbevis och har betalat min del av resan...?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är upp till bussbolaget. I Sverige råder avtalsfrihet, vilket som namnet antyder innebär en rätt för vem som helst att på vilka villkor som helst sluta avtal med vem som helst om vad som helst. Att vägra en resenär att köpa biljett på bussen måste tolkas motsatsvis som att bussbolaget har som avtalsvillkor att biljetten ska köpas i förtid. Frågan som uppstår är om ett sådant villkor är tillåtet. Huvudregeln i avtalsfriheten är att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Jag har gått igenom EU:s busspassagerarförordning, lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter och lag om kollektivtrafik. De stadgar inte att villkoret skulle vara förbjudet (eller att den som driver kollektivtrafik är skyldig att tillhandahålla biljettförsäljning under resans gång). I förening med möjligheten att enligt 1 § i lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik ta ut tilläggsavgift för resenärer som inte kan uppvisa giltig biljett drar jag slutsatsen att bussbolagets villkor är tillåtet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare