Skyldighet att uppvisa parkeringstillstånd

Hej! jag har fått kontrollavgift på avgiftsbelagd parkeringsplats, jag har tillfälligt parkeringstillstånd från min hyresvärd då mina förhyrda pals är upptagen. tillståndet är giltigt, bilen registreringsnummer står tillståndet, behöver tillståndet vara synlig för det ska gälla?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Läs mitt svar i denna fråga här.

I vissa fall kan det framstå som uppenbart oskäligt att utfärda kontrollavgift (se 10 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering) och då får markägaren eller parkeringsbolaget inte ta ut kontrollavgift. Detta gäller vid situationer som en inte kan påverka själv. Lagstiftaren har sagt att den som enbart glömt att visa parkeringstillstånd inte kan undvika kontrollavgift, oavsett om bilägare eller ansvarig bilförare haft ett giltigt sådant. Du bör däremot kontakta den som tagit ut en kontrollavgift och försöka komma överens om en lösning med tanke på att du faktiskt haft ett giltigt parkeringstillstånd.

Återkom gärna om du har några ytterligare funderingar.

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare