FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/11/2018

Skyldig att vara med i jobbets Facebookgrupp med privat konto?

Hej!

I mitt jobb har vi facebookgrupp där chef och anställda är med i. Syftet är att dela information som rör jobbet. Har även använts mycket som en kanal för att lämna allmän kritik/klagomål som rör jobbet. Har valt att gå ur gruppen då jag känner att det inkräktar på mitt privatliv, framför allt p.g.a att det är mycket "gnäll" i gruppen. Vi har ett facebook-konto på jobbet vilket gör att man kan kolla vad som skrivits i facebookgruppen under arbetstid. Men nu kräver min chef att jag ska vara med i gruppen med mitt privata facebookkonto. Kan hen göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Nej, av vad som framgår av din fråga finns det ingenting som tyder på att chefen har rätt att kräva att du ska vara med i gruppen med ditt privata Facebook-konto. Så länge du kan tillgodogöra dig viktig information på annat sätt så finns det ingen anledning för dig att vara med i gruppen med ditt privata konto. Detta krav från chefen är ingen grund för uppsägning och det ska därför inte kunna inträda några konsekvenser för dig om du väljer att inte vara med.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare