Skyldig att betala trots att jag inte fått en faktura?

Hej!

Jag har beställt webbkurs hos HP-Akademin till högskoleprovet våren 2021 där jag enligt avtal skulle få en betalningsavi från Payson (Svea Ekonomi AB) via post som jag aldrig fått. Jag fick för några dagar sedan ett skuldebrev där jag missat betalningsfönstret och står skuld till dem. Jag har alltså skuld hos Svea Ekonomi för en obetald betalningsavi som jag aldrig fått. Jag har kontaktat både HP-Akademin och Svea Ekonomi för att lösa detta, vägrar de tänker jag anmäla de till konsumentverket.

Vad mer kan jag göra, hur bör jag gå vidare med detta på smartaste och effektivaste sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är en jobbig situation. Du har förmodligen fått en påminnelseavgift i detta fall eftersom du inte betalat fakturan. Det är nämligen så att om du köper något mot faktura så är du ansvarig för att betalningen sker i tid oberoende av om du fått fakturan eller inte. T.ex. skulle det faktum att fakturan kommer bort i posten inte ändra din skyldighet att betala. Om fakturan saknas bör du således kontakta företaget för att be om fakturauppgifter så att du kan betala. Du nämner att du nu har en skuld, jag antar att det är påminnelseavgiften, som inte ska överstiga 60 kr och bör finnas med i avtalet. Du bör betala påminnelseavgiften trots att du inte erhållit fakturan, om företaget kan bevisa att de har skickat originalfakturan. Om företaget inte kan visa detta kan du protestera mot påminnelseavgiften.

Du nämner att du har varit i kontakt med båda företagen, om det då visar sig att de skickat originalfakturan rekommenderar jag dig att betala fakturan och påminnelseavgiften så snart som möjligt för att inte riskera att få ett inkassokrav.

Vänliga hälsningar,
Marina AlsayeghRådgivare