Skyldig att betala skadestånd

vår son som är 17 år har erkänt ett antal brott som skadegörelse och allmänfarlig vårdslöshet, det var 3 till personer inblandade, 2 st under 15 år, 1 var över 18 år. Är inte alla skyldiga att dela på skadeståndet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

De personer som var under 15 år vid tillfället för händelserna är inte att se som straffmyndiga och kan således inte dömas till någon påföljd för brottet/brotten, se 1 kap. 6 § brottsbalken.

Nu vet jag inte hur långt man har kommit i det här ärendet. Normalt sätt inleds en förundersökning, som antingen leds av åklagaren eller polismyndigheten, och som kan resultera i att åklagaren åtalar en eller flera personer för olika begångna brott. Alternativt kan utfallet bli att ärendet läggs ned. Väcker åklagaren åtal är nästa steg att det hålls en huvudförhandling i tingsrätten. Finner rätten då att någon/några ska stå till svars för de begångna brotten, så kan det bli aktuellt att rätten utdömer något form av skadestånd.

Avslutningsvis vill jag bara säga att din sons erkännande inte är bindande för rätten, utan vid huvudförhandlingen får detta erkännande enbart en bevisverkan. Rätten måste alltså pröva fallet i sin helhet vid huvudförhandlingen och utifrån det som där kommer fram avlägga dom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare