Skuldtäckning vid dödsfall

Min man har avlidit och han hade två barn sen tidigare ,jag undrar om jag ska dra av skulder som vi hade när min man dog från arvet och hur stor del har dom rätt till ? Tacksam för svar .

Lawline svarar

Hej,

När en av makarna avlidit ska det göras en bodelning mellan makarna, se 1 kap 5 § och 9 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB), se här. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå enligt 10 kap 1 §. Vardera make har rätt att från sitt giftorättsgods göra avdrag för sina skulder enligt 11 kap 2 §. Giftorättsgodset läggs sedan ihop och delas lika mellan makarna såsom beskrivs i 11 kap 3 §. Det som tillfallit den avlidne mannen (samt eventuell enskild egendom) ska nu fördelas mellan hans arvingar. Regler om detta finns i ärvdabalken (ÄB), se här.

Huvudregeln är att den avlidnes barn, s.k. bröstarvingar, ärver kvarlåtenskapen med lika stor del var, vilket kallas arvslotten, 2 kap 1 §. När den avlidne är gift ärver hustrun allt och barnen får istället rätt till efterarv när mamman i sin tur avlider. Undantag görs dock för särkullbarn, dvs. barn från tidigare förhållande, som har rätt att få ut sitt arv direkt enligt 3 kap 1 §.

Ett undantag från reglerna om fördelning av arv är den s.k. basbeloppsregeln, 3 kap 1 § 2 st. ÄB. Denna regel innebär att den efterlevande maken alltid har rätt att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp. För 2013 är prisbasbeloppet 44 500 kr och hustrun har därmed rätt att behålla egendom motsvarande 178 000 kr.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare