Skulder i dödsbo

Hej. När en bouppteckning är gjord och det finns skulder kvar i dödsboet, är man som arvtagare skyldig att betala dem. En fordringsägare har via skatteverket tagit redag på att det finns c:a 10 000 kvar när bouppteckning och begravning är betald. Skulden till fordringsägaren är betydligt mera än de 10 000 som finns kvar. Om man inte betalar till dem kan det då gå till kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Skulder som tillhör dödsboet ska betalas med de tillgångar som finns i dödsboet. Kostnader för begravning och bouppteckning har företräde framför andra skulder. Som du har beskrivit det överstiger skulderna i detta fall de tillgångar som finns kvar efter betalning av begravning och bouppteckning. I ett sådant fall avskrivs den resterande skulden. Arvingar tar inte över den avlidnes skulder. Fordringsägaren kan alltså inte ta vidare målet till kronofogden.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare