Skuld till privatperson

Hej jag undrar en sak. Det är så att jag kom i kris ekonomiskt och bad via Facebook om hjälp. Det var en som svarade att hen kunde låna mig 200 bara hon fick tillbaka det så fort jag fått pengar. Nu är det så att jag har betalat 50 kronor. Och hon hotar att polisanmäla mig. Hur går detta till. Alltså hon polisamnäler mig för 150 kronor. Jag kan betala det så fort jag fått pengar ju. Kan hon göra så här?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har upptagit ett lån av en privatperson och avtalat med henne om återbetalningsvillkor "när pengar finns", alltså inte ett fast datum då skulden ska vara reglerad. Du uppger även att du delbetalat 25% av skulden.

Den som har rätt att få tillbaka för en skuld brukar kallas för borgenär och du som är skyldig för geldenär.

Det är inte ett brottsbalksbrott att inte reglera sina skulder till privatpersoner. Det innebär att om borgenären skulle polisanmäla dig, som hon hotat med, så lägger polisen ner ärendet eftersom det inte faller under allmänt åtal.

Däremot finns det andra vägar för borgenären att gå tillväga för att kräva tillbaka sina pengar. Till exempel genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Ansökningsavgiften är 300 kr som betalas av sökanden och det krävs att skulden är förfallen till betalning. Alltså att sista betaldatum har passerat och inga pengar har kommit in.

Kronofogden skickar då ett brev, ett föreläggande, till dig. I brevet finns ett delgivningskvitto som ska skrivas på och skickas tillbaka. Observera att betalningsföreläggande hos Kronofogden kan leda till betalningsanmärkning som följer med hos kreditupplysningsinstitut i flera år framöver och att det kan bli svårt att få lån, teckna mobilabonnemang eller handla på avbetalning tex.

Bestrider du betalningsansvar för skulden så kan sökanden välja att gå vidare genom att stämma vid tingsrätt. Avgiften för en stämningsansökan är 900 kr och betalas av sökanden. Det är sedan upp till sökanden att i domstol bevisa att du är skyldig henne pengar och att du inte betalat tillbaka som ni kommit överens om.

Jag bedömer det som mycket osannolikt att din facebookvän skulle betala ansökningsavgifter som vida överstiger skuldbeloppet och sedan föra process mot dig och lyckas få rätt om de 150 kronorna, även om det har drivits processer av princip tidigare.

Jag råder dig istället att försöka prata med borgenären och kanske komma fram till en avbetalningsplan som ni båda kan acceptera.

Lycka till!

Niklas JunkerRådgivare