Skuld till avliden förälder

Hej!

Min pappa tog ett lån, för att hjälpa mig att köpa en lägenhet. Detta lån betalade jag tillbaka på varje månad. Innan jag hunnit betala tillbaka allt avled han. Mina systrar hävdar att resterande summa ska betalas till dem. Kan detta vara juridiskt riktigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När din pappa tog ett lån för dig och ni bestämde att du skulle betala tillbaka det med tiden så uppstod en fordran mellan er. Även fast det var din pappa. Att du betalat pengar till hans konto varje månad styrker din version och inte det att du skulle få behålla resterande summa och att det då kunnat ses som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken. Fordran försvinner inte när personen dör utan den hamnar istället hos dödsboet och ska tas upp i en bouppteckning, boet försöker få tillbaka den avlidnes utlånade pengar. När ett barn har lånat kan det vara enkelt att dra av skulden på barnets arv, beroende på om det blir något över kan du få eller bli betalningsskyldig för mellanskillnaden.

Det finns även sanning i det dina systrar hävdar, om skulden inte dras av på ditt arv så kan övriga dödsbodelägare ärva fordran mot dig och du skulle då bli skyldig att betala direkt till dem. Allt beror på hur boets tillgångar ser ut, om det ens kommer kunna delas ut ett arv, om er mamma fortfarande lever (då får ni vänta med att ärva tills båda föräldrar gått bort), särkullbarn m.m

Hoppas att du fick svar på frågan, om du önskar ytterligare hjälp kan du kontakta juristerna här på Lawline för rådgivning.

Med vänliga hälsningar

Lisa OlssonRådgivare