Skuld orsakad av annan - skriva över?

Hej!

Jag har skulder som står i mitt namn, som jag idag betalar av på. Saken är den att det inte är mina skulder, utan en nära familjemedlem som har orsakat detta bakom min rygg medans jag bodde hemma.

Går det att skriva över skulderna till denna personen och hur går det till i sådana fall? Har tidigare polisanmält detta men dem la ned min anmälan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anledningen till att polisen la ner din anmälan är troligtvis för att det troligtvis inte går att bevisa. Annars är detta ett brott mot bedrägeri enligt 9 kap. 1 § brottsbalken.

Skulden i sig är däremot inget brott. Det är bara ett förhållande mellan en person och en bank, i det här fallet.

Banken i sin tur bryr sig egentligen inte om vem som betalar lånet, så om du gör det i det här fallet så kommer de inte bry sig om att skriva över lånet. Att gå till banken skulle alltså inte hjälpa till.

Tyvärr måste du i sådana här förhållanden vända dig till antingen personen som faktiskt ska betala skulden, alltså den som orsakat skulden för dig, och få den att betala eller vända dig till en domstol.

Saker som dessa ska såklart inte hända, men ibland så händer det och då är det bästa sättet att lösa det med personen som gjort det här, om polisen lagt ner utredning då de anser att bevisning saknas eller att det inte är ett brott. Du kan då försöka få personen att betala den här skulden genom att prata med den, inte mycket mer än så.

Hjälper inte det får du gå till domstol och väcka talan om att skulden ska anses vara den personens och att du vill ha tillbaka de pengar du betalt av från skulden, alltså att du vill ha skadestånd. Detta kräver såklart att du har bevis. Bevis på hur mycket du betalt så du kan få tillbaka det, bevis på att det inte är du som egentligen orsakat skulden osv. Att bevisa att någonting inte föreligger är svårt men det vet även domstolen så bevisbördan är något lättare i det fallet.

Är det en mindre skuld kanske det inte är värt att släpa personen till domstol. Handlar det om mer pengar och du vill ha ytterligare hjälp så kan du höra av dig till vår juristbyrå så kan vi hjälpa dig att driva processen.

Något annat sätt finns tyvärr inte. Hade du fått första fakturan från banken hade du kunnat bestrida den, alltså säga till banken att det inte är din skuld och att du inte kommer att betala. Då skulle de antingen fått väcka talan mot dig och försöka få dig att betala eller mot din familjemedlem och få den att betala.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare