FrågaARBETSRÄTT28/05/2013

Skoluppgift om provanställning

Hej! jag skulle behöva hjälp med en fråga! Den lyder ''Jeanette har haft en provanställning under en halvår som bilförsäljare. När hennes provanställning gick ut hade hon fortfarande inte fått något besked om framtiden. Hon jobbade vidare som vanligt, men 2 veckor efter provanställningstiden utgång fick hon beskedet av arbetsgivaren att hon inte fick forstätta.'' Vad gäller i det här fallet, och vilken lag samt paragraf tillämpas? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Detta liknar en skoluppgift, vilket Lawline.se har som policy att inte svara på. Ett tips är att fördjupa dig i Lag (1982:80) om anställningsskydd, LAS, speciellt rubriken "anställningsavtalet" kan vara intressant för dig. Dessutom bör svaren gå att finna i kurslitteratur och lagkommentar, även fackliga hemsidor kan vara intressanta. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare