Skilsmässa påverkar uppehållstillstånd?

Hej! Jag har permanent uppehållstillstånd eftersom jag har kommit hit till Sverige på grund av att jag gift mig. Jag har två barn med svensk medborgare jag har fast jobb. Min man behandlar mig illa så jag vill skilja mig. Jag undrar om det påverkar på min permanent uppehållstillstånd. MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett permanent uppehållstillstånd påverkas inte av en eventuell skilsmässa.

Du behöver därför inte vara orolig, utan får behålla ditt uppehållstillstånd även om ni skiljer er.

Det kan nämnas att ett permanent uppehållstillstånd kan återkallas av tre anledningar:

1. Om du flyttar från Sverige

2. Om du uppgett felaktiga uppgifter när du fick uppehållstillståndet

3. Om du döms för ett brott

Se mer på migrationsverkets hemsida, här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare