Skilsmässa från svensk anknytningsperson

Hej Jag har varit i sverige 3 år med min svenska medborgare make. Jag fick just min permanent uppehållstillstånd 2 månader sedan. Tyvärr, jag vill skiljas från min man, eftersom han ljugit för mig hans ålder och han är verkligen aggressiv mot mig. Och han försöker alltid att styra över mig och tvinga sin religion. Kommer jag att förlora mitt permanenta Recidency, om jag skilsmässa från honom.

MVH Mercy

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Då man får uppehållstillstånd på grund av anknytning till någon som bor i Sverige, får man först ett tidsbegränsat uppehålltillstånd. Detta kan förlängas med ett tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd, men bara om förhållandet kvarstår vid ansökningstillfället.

När man väl fått ett uppehållstillstånd, kan detta inte dras in på grund av att förhållandet med den svenska anknytningspersonen upphört. Du har fått ett permanent uppehållstillstånd, och du behöver alltså inte ansöka igen, därmed är du inte beroende av förhållandet till din man. Du kommer alltså inte att förlora ditt permanenta uppehållstillstånd vid en skilsmässa.

Sofia LinderRådgivare