FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/10/2015

Skillnad mellan andrahandsuthyrning och överlåtelse av lägenhet

Vad är skillnaden mellan andrahandsöverlåtelse och andrahandsuthyrning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Andrahandsuthyrning innebär att man hyr ut sin lägenhet i andra hand. Vid andrahandsuthyrning är det fortfarande du själv som står på hyreskontraktet med hyresvärden och har därför samma skyldigheter som när du själv bodde i lägenheten. Du ansvarar för att hyran betalas in i tid etc. Andrahandsuthyrning kan vara en bra lösning om du en längre period ska bo på annan ort men vill komma tillbaka till lägenheten så småningom.

Det finns ingen juridisk företeelse som heter andrahandsöverlåtelse. Det finns däremot något som kallas överlåtelse av lägenhet. Detta innebär att du ”ger” bostadslägenheten till någon närstående.

Den stora skillnaden är att vid andrahandsuthyrning så är det du som står på hyreskontraktet med hyresvärden medan du vid överlåtelse inte har något hyresförhållande alls. En annan skillnad är att du kan hyra ut lägenheten i andra hand till vem som helst medan det vid överlåtelse krävs att personen som ska ta över lägenheten är närstående och bor permanent hos personen som avser överlåta lägenheten.

Observera dock att andrahandsuthyrning och överlåtelse inte får ske utan tillstånd av hyresvärden.

Hoppas detta var till hjälp!

Amanda DybergRådgivare