Skillnad att vara gift eller inte vid anknytningsansökan

Hej jag har sökt uppehållstillstånd för min pojkvän från Gambia att komma och bo med mig i Sverige. Vi har aldrig bott ihop men jag har besökt honom vid sex tillfällen de sista 14 månaderna. Vi är gifta i en muslimsk ceremoni i Gambia. Jag har inte velat gifta mig i Gambia då det inte känns ok att göra det bara för att få ett uppehållstillstånd. Jag har mina två söner här och mina förldrar. Min kille anser att den cermonin vi gjort i Gambia är den riktiga och det som räknas för honom.

På migrationsverkets hemsida kan jag inte utläsa om det skulle förbättra möjligheten att gifta sig. En del människor påstår det och det är därför jag stället frågan, är det så?

Min kille är utbildad i programmering och jag vet att det är ett bristyrke här. Spelar sådant någon roll i bedömningen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är det för skillnad om ni är gifta eller inte?

- I 5 kap. 3 § Utlänningslagen (UtlL) finns en presumtionsregel om att uppehållstillstånd ska ges till utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt i Sverige.
- I 5 kap. 3a § UtlL finns en regel för utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda samboförhållande, denna blir alltså tillämplig om ni enbart planerar att gifta er eller planerar att bli sambos. I den regeln finns ingen presumtionsregel, utan lagen säger istället att uppehållstillstånd får ges till utlänning som planerar att ingå äktenskap med en person som är bosatt i Sverige.

Det kan därför finnas fördelar med att vara gifta eftersom lagen säger att uppehållstillstånd ska ges till utlänning som är gift med en person bosatt i Sverige. Observera dock att försörjningskravet fortfarande är relevant och om försörjningskravet inte är uppfyllt så bryts presumtionen och uppehållstillstånd får nekas trots att ni är gifta.

Sammanfattningsvis är den enda skillnaden är alltså att det finns en presumtion för att uppehållstillstånd ska beviljas om man är gift. Denna presumtionen finns inte om man enbart har avsikt att gifta sig/avsikt att bli sambos, men man får beviljas uppehållstillstånd även då.

Vad innebär försörjningskravet?
Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig om han ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen. .

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön, arbetslöshetsersättning osv. Hur mycket inkomst man måste få för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är. För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 8133 kr efter avdragen boendekostnad.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum.

Sammanfattning
Att gifta er kan alltså inte påskynda processen men ett giftermål kan däremot öka chanserna att uppehållstillståndet beviljas eftersom det finns en presumtionsregel som säger att uppehållstillstånd ska beviljas.
Observera dock att försörjningskravet måste vara uppfyllt även när ni är gifta, om kraven inte är uppfyllda kommer ansökan att nekas.

Att din kille är utbildad inom ett bristyrke är inte något som läggs till grund för bedömningen.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare