Skilda åsikter om hur gemensam vårdnad ska utövas

https://lagen.nu/1949:381#K6P3S1https://lagen.nu/1949:381#K6P3S1Hej

Min fru och jag skilde oss för drygt ett år sedan efter att hon varit otrogen och hittat en ny.

Till saken hör att vi var med i en frikyrka som jag nu tagit avstånd ifrån. Jag har nu träffat en ny och vi har snart träffats i ett års tid. För någon månad sedan bjöd jag hem henne för första gången med barnen hos mig (vi har varannan veckas vårdnad) barnen tyckte att det var jättekul och ville att hon skulle sova över vilket hon också gjorde. Jag sa till barnen att det bara var en vän för att undvika dramatik.

Veckan efter när exet får veta detta så sätter cirkusen igång och hon säger att barnen aldrig ska behöva vara hos mig om jag är med någon som inte tillber samma gud som hon och barnen gör.

När jag veckan senare pratar med barnen om det och frågar varför de inte vill träffa henne igen så är det enda argumentet de har "för att hon inte tillber vår gud" . Sedan dess har vi bara träffats när jag är barnfri, men det är ju ohållbart i längden om vi ska ha en långsiktig relation. Kan hon använda barnen på detta vis för att kontrollera mitt liv? Barnen är 11 och 8.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställer berör familjerättens område och vårdnad av barn. Eftersom att du och barnens mamma kommit överens om delad vårdnad, dvs varannan vecka så är det som är primära överenskommelsen. Har inte vårdnaden varit ett ärende för rätten och ni varit gifta så utgår man från att vårdnaden är gemensam, 6:3 föräldrabalken. Har ni gemensam vårdnad är ni fullt ut likställda och ena vårdnadshavarens åsikter har i regel inte företräde.

I första hand skulle jag rekommendera er att sätta er ner och försöka nå en överenskommelse på egen hand för att få det att fungera och att se till barnens bästa. Skulle ni inte lyckas nå en överenskommelse blir det i sista hand att du får vända dig till domstolen för att avgöra frågan om hur vårdanden ska fördelas. 6:5 3 st FB

I Sverige är utgångspunkten att delad vårdnad är det barnets bästa. Vid ett avgörande om vården ska vara fortsatt gemensam kommer domstolen se till hur ni kan samarbeta, motsätter ni er båda gemensam vårdnad så kan rätten inte besluta om gemensam vårdnad, 6:5 FB.

Vad domstolen annars övrigt kommer att se till, är så att ingen av er gjort sig skyldig till missbruk, försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnen som riskerar att era barn utsätts för fara för bestående men i deras hälsa eller utveckling, 6:7 FB.

Ni som vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma gällande barnens personliga angelägenheter, men desto äldre de blir desto mer hänsyn ska tas till era barns synpunkter och önskemål. Av den information som du delar om era skilda åsikter om trosuppfattning är det inget som domstolen beaktar utan så länge du inte brister i omsorgen av barnen och ni kan som föräldrar inte båda motsätter er gemensam vårdnad, kommer ni förmodligen ha fortsatt gemensam vårdnad. Domstolen kommer med andra ord att lägga viss vikt till vad barnen själva uttrycker men så länge du inte brister i omsorgen eller på annat sätt medför fara för barnens utveckling eller hälsa så ska du kunna ha barnen hos dig på dina villkor, 6:11 FB.

Som sagt, jag rådgiver dig att i första hand att försöka samtala med barnens mamma för att komma överens om fortsatt delad vårdnad då det i de flesta fall är förenat med barnens bästa och lägga andra meningsskiljaktigheter bakom er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare