FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/04/2020

Skattefria vinster och gåvor?

Hej.

Vi satt på jobbet och diskuterade gigantiska storvinster.

Då kom frågan upp.

Om man vinner tex 500 miljoner.

Kan man då skattefritt ge bort 50 miljoner var till sina 2 barn?

Gåvoskatt skall ju vara borttaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Spelvinster som man vinner i lotterier, kombinationsspel eller vadhållning är skattefria enligt 8 kap 3 § Inkomstskattelagen (IL) om:

-Spelet tillhandahålls av någon som har licens enligt Spellagen och spelet kräver licens enligt samma lag,

-Spelet tillhandahålls i Sverige och spelet inte kräver licens enligt spellagen , eller att

-Spelet tillhandahålls i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och spelet kräver inte licens i Sverige.

Tävlingsvinster är skattefria enligt 8 kap. 4 § IL om de:

-Inte hänför sig till anställning eller uppdrag,

-Inte består av kontanter eller likande, och

-Avser minnesföremål eller har ett värde som inte överstiger tre procent av prisbasbeloppet avrundat till närmaste hundratal kronor.

Och i det fall då ger bort en viss summa av din skattefria vinst, till dina barn exempelvis, är även detta skattefritt om det rör sig om en gåva. För precis som du nämner är förvärv genom arv, testamente, bodelning eller gåva skattefria enligt 8 kap. 2 § IL.

Sammanfattningsvis kan du därmed ge bort en del av din skattefria vinst i gåva till dina barn, utan att dina barn behöver beskatta för denna gåva.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja TryggRådgivare