FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/10/2015

Skatta för gåva från icke- EU- medborgare?

Hej! Min farfar som bor i utomlands (Icke EU medborgare) vill skicka en del av sitt pengar han har sparat som gåva till mig. Jag är svensk medborgare och bor här i Sverige. Kommer jag kunna få det gåvan han vill ge till mig? Och kommer jag behöva skatta något av det?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Såvitt jag kan förstå finns det inget allmänt hinder mot att du skulle kunna få en gåva i form av pengar från din farfar.

Svenska skatter regleras i bland annat Inkomstskattelagen (IL). Av 8:2 IL framgår att förvärv genom gåva är skattefria. Detta innebär att du inte kommer behöva skatta för gåvan från din farfar i Sverige.

Jag vet inte vilka regler som gäller utomlands och jag kan därför inte uttala mig kring vad som gäller för din farfar eller för dig i förhållande till landet där din farfar bor. Där kanske skattesystemet är annorlunda.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare