FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/01/2018

Skatt vid gåva av pengar

Jag har två syskon som båda lever. Kan jag som syskon ge dom pengar, 250.000 kr/ syskon nu medan vi alla lever? Hur beskattas en sådan gåva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är det ingen skatt på gåvor, utan förvärv/givande av gåvor är skattefritt, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen.

Det finns inga regler för hur mycket eller hur lite man kan ge i gåva, utan det enda som krävs för att en gåva ska vara giltig är att det är en frivillig förmögenhetsöverföring från givare till mottagare och att gåvogivaren har en gåvoavsikt. Det finns inget krav på att man måste upprätta ett skriftligt gåvobrev i fråga om lös egendom (pengar), utan muntliga överenskommelser är lika giltiga.

Ett gåvobrev kan innehålla till exempel villkor om att gåvan ska vara mottagarens enskilda egendom och brevet är bra i bevishänseende i en eventuell framtida tvist. Du kan få hjälp att upprätta ett gåvobrev genom vår avtalstjänst, denna hittar du här.

Sammafattning: Gåvor är skattefria, det räcker med en muntlig överenskommelse.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare