FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/04/2018

skatt vid gåva av bostadsrätt?

Hej, jag köpte min bostadsrätt för 2580000 för snart 2 år sedan och nu vill jag ge den som gåva till min bror. Alltså en överlåtelse. Tror inte att värdet på bostaden har ändats. Kommer någon AV oss behöva betala skatt för detta?

En till fråga, kan han efter något år ge tillbaka lägenheten som en gåva själv igen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så undrar du vad som gäller skatterättsligt vid gåva av bostadsrätt.

För att besvara din fråga så är utgångspunkten i Sverige att gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2§ inkomstskattelagen (IL). se lagen här

Gåvan i sig är alltså skattefri. Dock tar gåvomottagaren (din bror) över gåvogivarens (din) skatterättsliga position enligt 44 kap. 21§ IL. Skulle din bror sälja bostadsrätten så måste han betala den skatt du egentligen hade betalat om du sålt lägenhet. Om din bror sedan skulle ge bostadsrätten till dig så är gåvan skattefri i sig men du tar över hans skatterättsliga position, dvs du har samma skatterättsliga position som du hade innan du gav gåvan.

Detta förutsätter dock att du ger hela lägenheten i gåva och inte mottar någon ersättning (t.ex. att din bror tar över lånet). Isåfall delas bostadsrätten in i dels ett köp och dels en gåva, där gåvodelen är skattefri men köpet kan beskattas beroende på vederlaget.

Hoppas det blev något klarare!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare