FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/03/2020

Skatt på gåva från England?

En tant från Britterna gav mig en gåva på £ 9.000.000(9 miljoner pund), hur blir det med skatten, obs. Jag har beloppet i Santander Bank i London, vad skall göra med den lindrigast?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget särskilt du behöver tänka på skatterättsligt när det gäller din gåva, då det inte föreligger någon gåvoskatt i Sverige enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Du behöver alltså inte betala någon skatt för din gåva.

Jag förstår tyvärr inte vad du menar med vad du ska göra med gåvan "lindrigast", så den frågan kan jag tyvärr inte svara på. Återkom gärna med en ny fråga om du har fler funderingar som jag inte svarade på.

Med vänlig hälsning,

Rojan ArikanRådgivare