FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/04/2020

Skatt på gåva

Hej! Min mamma och två systrar ger pengar som gåva till mig.De bor utomlands. Som jag förstått det är skattefri?

Vad de behöver skicka för papper?

Räcker det om de skriver på varsin papper som brev och stämplar på notarius? Finns det begränsad summa?

Det blir överföring från deras bank till mitt konto är det ok så?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom frågan rör eventuell skatt på gåvor, är det inkomstskattelagen (IL) som aktualiseras. Gåvor är uttryckligen undantagna inkomstbeskattning, i enlighet med IL 8:2. Detta innebär, som du skriver, att du inte behöver betala någon skatt på dessa. Vid bedömningen av huruvida det föreligger en gåva och inte t.ex. ersättning för utfört arbete (som beskattas), är det avgörande att det föreligger dels (1) en frivillig förmögenhetsöverföring, dels (2) en gåvoavsikt hos givaren (dvs hos din mamma och systrar).

För att vara säker på att dessa förutsättningar för gåva är uppfyllda och kan styrkas, kan ni t.ex. upprätta ett gåvobrev eller på annat sätt dokumentera att det är just gåvor som det rör sig om.

Hoppas att det var svar på din fråga! Återkom annars med ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare