FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/11/2016

Skälighetsbedömning

Hej! Hur vet man om tid/pris och så vidare räknas som skäligt? Vad ska man ta hänsyn till när man bestämmer detta? Det där med vaga begrepp är verkligen svårtolkat..

Lawline svarar

Hej,

nu vet jag inte inom vilket område detta gäller så ett allmänt svar kommer ges.

När det är reglerat att något ska vara skäligt så ska man främst undersöka praxis. D.v.s. hur andra i branschen tidigare har gjort, vad är "vanligt" för denna typ. Man undersöker således bak i tiden för att se vad som är "normalt".

Efter praxis så är även doktrin en viktig källa. Doktrin är litteratur och man kan således möjligtvis läsa texter om vad som anses skäligt i det området.

Sammanfattningsvis så bör du först undersöka vad andra i branschen räknat som skäligt och sedan kan du försöka hitta texter som skrivits på området.

Om du vill ha mer utförlig hjälp kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare