Skälig tid för reklamation

2016-10-31 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Hej!Jag undrar huruvida det råder en plikt att reklamera inom skälig tid vid avtalsbrott? Bestämmelsen finns i UNIDROIT Principles (2010) art. 3.2.12 (1), PECL art. 4:113 (1) och DCFR II-7:210 men inte i svensk rätt. Vad jag har förstått anser en del att det är en allmän rättsprincip. Jag undrar om det finns några svenska/europeiska rättsfall där dessa bestämmelser ligger till grund för domslutet? Och om de här bestämmelserna faktiskt gäller, vad är då effekten av en utebliven/sen reklamation?Tacksam för svar! /Karoline
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du säger avtalsbrott tolkar jag det som att du menar att ett fel föreligger i varan eller tjänsten. Att detta fel ska reklameras inom skälig tid är faktiskt reglerat i svensk lag, dock i olika lagar beroende på vad för slags förhållande det är mellan köpare och säljare.

Konsumentköp
Om det är en konsument som har köpt någon från en näringsidkare blir konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen tillämplig, beroende på vad det är konsumenten har köpt. Reklamation i konsumentköplagen regleras i 23 §. Där anges det att köparen ska reklamera köpet inom skälig tid och också att en reklamation alltid ska anses gjord inom skälig tid när köparen lämnar säljaren meddelande om felet inom två månader från det att köparen upptäckte felet. Skälig tid för reklamationer för en konsument ligger alltså på cirka 2 månader. Samma sak gäller för konsumenttjänstlagen, där finns dock regeln i 17 §.

Köp mellan näringsidkare
Vid köp mellan näringsidkare regleras reklamation i 32 § köplagen och där anges det att reklamationen ska ske inom skälig tid. Generellt sett brukar det sägas vara två veckor från det att felet upptäcktes men denna tidsperiod kan variera från fall till fall.

Om en reklamation sker för sent blir den inte giltig, köparen mister alltså sin möjlighet att reklamera varan eller tjänsten.

Nu hoppas jag att jag inte misstolkat din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma.
Mvh

Fick du svar på din fråga?
Kommentarer:
Hej! Nej jag fick inte svar på min fråga.. Jag menar reklamationsplikt inom skälig tid vid ogiltighet, inte fel! Det verkar bara finnas en reklamationsplikt inom skälig tid i 28e § samt 32 § 2 st. Om det nu anses finnas en sådan plikt, vad händer om man reklamerar efter "den skäliga tiden"? Finns det rättsfall på det? Kanske inte bara svenska utan europeiska.
2016-11-06 17:14
Hej! Nej jag fick inte svar på min fråga.. Jag menar reklamationsplikt inom skälig tid vid ogiltighet, inte fel! Det verkar bara finnas en reklamationsplikt inom skälig tid i 28e § samt 32 § 2 st. Om det nu anses finnas en sådan plikt, vad händer om man reklamerar efter "den skäliga tiden"? Finns det rättsfall på det? Kanske inte bara svenska utan europeiska.
2016-11-06 17:15
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (839)
2020-10-25 Hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar
2020-10-22 När föreligger vindikationsrätt?
2020-10-21 Har jag ångerrätt på abonnemang som tecknats via en telefonförsäljare?
2020-10-06 Vilken lag gäller för hyresrätter, panträtter och köp av aktier eller andra värdepapper?

Alla besvarade frågor (85393)