Skadeståndsansvar vid undertecknande av årsredovisning.

Hej! Om ett dokument, t ex en årsredovisning, undertecknas genom någon. Ex XX / YY är det XX eller YY, som är ansvarig vid t ex skadeståndskrav.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Endast det faktum att man undertecknar en årsredovisning innebär inte att man ådrar sig skadeståndsskyldighet om det skulle visa sig att den är felaktig. Det finns inget så kallat strikt ansvar i skadeståndsrättslig mening i detta avseende.

Däremot är det aktiebolagets styrelse som fortlöpande skall bedöma bolagets ekonomiska situation enligt 8 kap. 4§ st aktiebolagslagen. Detta innebär att de kan bli straffrättslig ansvariga för fel i bokföringen eftersom att juridiska personer är bokföringsskyldiga.

Detta är den ena sidan av myntet.

Vidare föreskriver 29 kap. 1§ aktiebolagslagen att en stiftare, styrelseledamot eller VD som uppsåtligen eller av oaktsamhet, när denne fullgör sitt uppdrag, skadar bolaget, skall ersätta skadan. Om en styrelseledamot undertecknar en årsredovisning som denne vet är fel och därigenom skadar bolaget blir denne skadeståndsskyldig. Märk väl att det inte är undertecknandet i sig som är skadan utan den handlingar som skett tidigare - exempelvis fiffel med bokföringen av något slag.

Lawline RådgivareRådgivare