Skadeståndets storlek vid misshandel

Hej om man är anmäld för misshandel och den drabbade har begärt skadestånd på nästan 50.000kr. Misshandeln ägde rum men jag anser att det är en orimlig summa han begär, finns det något man kan göra åt det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Huruvida ett skadeståndsbelopp är orimligt eller inte beror på en rad omständigheter. Först och främst är den som genom vårdslöshet eller uppsåt vållar en personskada eller sakskada, skyldig att ersätta skada (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Dessutom kan skadestånd utgå om en person blivit utsatt för en allvarlig kränkning (2 kap. 3 §).

Det är inget tvivel att personskada uppkommer vid misshandel. Har kläder, smycken eller dylikt blivit förstörda under misshandeln, ska detta också ersättas, men då som sakskada. Vad gäller allvarlig kränkning, måste den föranletts av ett brott som innefattar ett angrepp mot den skadelidandes person, frihet, frid eller ära. Misshandel är ett angrepp mot en den skadelidandes person. Det kan räcka med ringa fall av misshandel som skett med ärekränkande inslag för att detta ska anses vara en allvarlig kränkning (prop. 2000/01:68 s. 65 f.).

Skadeståndet blir större om misshandeln orsakade både personskada, sakskada och kränkning. I skadeståndsbeloppet ska exempelvis sjukvårdskostnader, inkomstförlust samt skada för psykiskt och fysiskt lidande ingå (5 kap. 1 §). Skadestånd med anledning av kränkning ska bestämmas utifrån handlingens art och varaktighet. Vid kränkningsbedömningen ska hänsyn bland annat tas till om kränkningen varit förnedrande, varit ägnat att framkalla allvarlig rädsla för liv och hälsa och om kränkningen varit ägnad att väcka allmän uppmärksamhet (5 kap. 6 §).

Skadeståndsbeloppet kan jämkas på grund av den skadelidandes medvållande, det vill säga att den skadelidande själv medverkat till sin egen skada (6 kap. 1 §). Skadeståndet kan även jämkas om det anses oskäligt betungande för den skadeståndsskyldige. Här beaktas den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden och övriga omständigheter (6 kap. 2 §).

I fallet NJA 2000 s. 278 dömdes en person att betala drygt 112 000 kr i skadestånd till den skadelidande (offret). I detta fall hade allvarlig misshandel ägt rum där den skadelidande fick livshotande skador. I ett annat fall från hovrätten (mål nr B 3418-13) tilldömdes en skadelidande 1 200 kr i skadestånd efter att skadevållaren slagit henne med en stol. Storleken på skadeståndet kan sålunda variera kraftigt. Sammanfattningsvis är det en mängd omständigheter som är avgörande. Ett skadestånd om 50 000 kr för misshandel är inte otänkbart om misshandeln varit av den allvarligare graden, i annat fall landar skadeståndsbeloppen ofta på låga belopp. I din frågeställning anser du själv att skadeståndsbeloppet är orimligt högt. Min rekommendation är att du låter saken avgöras av domstolen.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare