Skadestånd vid sakskada

Hej. En tid tillbaka hyrde jag och ett större sällskap en gård för att spendera helgen på. Vid helgens slut visade det sig att en del saker gått sönder och att onormalt slitage uppstått. Sakerna som gick sönder och slitaget tar vi fullt ansvar över. Frågan är bara hur en skälig kompensation ska gå till?

I dagsläget hotar hyresvärden med polisanmälan om vi inte betalar 100 000 omedelbart. Vi anser dock att reparations- och ersättningsbeloppen är långt lägre än så. Exempelvis ska ett handtag till en vattenkran bytas ut och detta vill ägaren ha 14 000 för, trots att reservdelen kostar 500 kronor.

Vi vill som sagt ta på oss ansvaret för de saker som gått sönder, men vill samtidigt att detta sker på ett rimligt sätt. Hur ska vi gå tillväga för att göra detta enligt praxis (om det finns)?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

När det kommer till skador som skett utanför avtal så tillämpas Skadeståndslagen (1972:207). Enligt 2 kap 1 § ska den som av oaktsamhet eller vårdlöshet vållar sakskada ersätta skadan.

Enligt 2 kap 1 § ska den som av oaktsamhet vållar sakskada ersätta skadan. För att göra en skadestånbdsberäkning så tillämpas 5 kap 7 §, som säger att:

Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för

sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,annan kostnad till följd av skadan,inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. (Lag 1975:404).

Hyresvärden kan alltså kräva er på sakens värde, reparationskostnad och värdeminskning samt annan kostnad till följd av skadan. Mitt tips är därför att ni ska be hyresvärden skriva upp allt som gått sönder samt dess värde (alternativt reparationskostnaden).

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare