Skadestånd vid sakskada

Hej jag har en fråga, kan man få böte för att ha skadad en egendom som man har köpt sj och lånat ut den till sin dotter? Jag hade köpt en iPad som jag slog sönder när jag blev aggressive och min dotter hade fått låna den? Räknas det som mitt egendom eller skadegörelse för ngn annans om det är min iPad kan jag fortfarande bli skyldig till böte eller fängelse?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till skador som skett utanför avtal så tillämpas Skadeståndslagen (1972:207). Eftersom skadan gäller en ipad (sak) så tillämpas normalt 2:1 . Jag tolkar det det som att det är du och inte din dotter äger ipaden. Inom svensk rätt kan man inte bli skadeståndsskyldig till sig själv, skadeståndslagen blir alltså inte tillämplig.

Som svar på din fråga kan du alltså inte krävas på skadestånd.

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare