Skadestånd vid ren förmögenhetsskada

Hej, Blev utsatt för bedgrägeri (lägenhetsuthyrning) ett par månader sedan och nu har polisen begärt in papper och ersättningsansökan och jag undrar lite vad man kan få i ersättning förutom det exakta belopp som jag betalade (och de extra kostnader som uppstod i kring)? Alltså kan man ansöka ersättning för sveda och värk? Undrar då jag är sjukskriven pga av stressproblematik, ångestrelaterade problem odyl och denna upplevelse triggade mig självfallet och jag var ett vrak efter detta. Tar man till hänsyn individuella problem eller är det antingen eller? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det korta svaret är nej. Du kan inte få ersättning för sveda och värk. Du har lidit en ren förmögenhetsskada och du får då bara ersättning för ekonomisk förlust enligt skadeståndslagen 2 kap. 2§. Ersättning för sveda och värk utgår bara vid personskada, och man tar då hänsyn till individuella problem. Det ska tilläggas att du inte heller kan få skadestånd för kränkning.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare