Skadestånd samt försäkringsersättning vid brott

Hej!

Jag har under 3,5 år genomgått en rättsprocess som målsägande i ett våldtäcksmål. Processen blev precis klar och vi vann i tingsrätten, hovrätten och HD beslutade nu att ej ompröva fallet.

Direkt när incidenten hände, anmälde jag detta till mitt försäkringsbolag (trygg hansa). Och nu när den åtalade blev dömd, så betalade trygg hansa ut ett belopp till mig på 100 000 kr.

Nu har jag lite frågor:

1. Är dessa 100 000 kr från trygg hansa mitt skadestånd från gärningsmannen?

2. Vad är det för mening med att ha betalat en personförsäkring hela livet, när det i sådana här fall egentligen inte spelar någon roll? (Om jag inte hade haft ett försäkringsbolag som betalade, så hade ju brottsoffermyndigheten gjort det?)

3. Och när min advokat yrkade på skadestånd så var praxisen för kränkning vid våldtäckt = 75 000 kr. Under processens gång, så ändrades den summan till 100 000 kr. Vad gäller då? Min advokat menar att jag ska söka för mellanskillnaden. Men efter ett samtal med brottsoffermyndigheten så menar de att de har ett schablonbelopp på 100 000 kr, och att de inte betalar ut mer, och att det då är samma summa som jag fått av trygg hansa.

Allt detta är en soppa. Och eftersom dessa år varit de tuffaste och mest prövande i mitt liv, så vill jag veta vilka pengar jag har rätt till när detta bidragit till både psykisk ohälsa, sjukskrivningar m.m.

Oerhört tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vill börja med att djupt beklaga den fruktansvärda situation som du hamnat i. Mitt svar kommer redogöra för hur skadestånd efter ett brott hanteras i svensk rätt. Lagstiftaren har ansett att personskador och kränkning pga. brott inte kan uppskattas i pengar och därför används schablonbelopp i stor utsträckning.

Regleringen kring skadestånd finns i skadeståndslagen, https://lagen.nu/1972:207 och Brottskadeersättning finns i Brottsskadelag(2014:322).

Trygg-Hansa:

Du har fått ersättning direkt av ditt försäkringsbolag och därmed anses du ha blivit fullt kompenserad för våldtäkten. Försäkringsbolaget kan i sin tur vända sig mot skadevållaren(gärningsmannen)och kräva tillbaka det som de ha utbetalat till dig. När en skadelidande har rätt till ersättning så kan han eller hon välja att vända sig direkt mot skadevållaren eller begära ersättning för sin skada av sitt eget försäkringsbolag. Det kan i de flesta fallen vara enklare att vända sig till försäkringsbolaget eftersom skadevållaren inte alltid har pengar att betala med eller inte vill betala för skadan.

Brottsskadeersättning:

En person som utsatts för brott och fått en personskada eller kränkts kan bli ersatt av staten och ersättningen är likvärdig ett skadestånd i storlek. Dock är denna ersättning subsidiär, den går endast in och täcker skadan om inte skadevållaren kan betala eller om den skadelidande inte har en försäkring(Brottsskadelag 1, 4, 5, 10 §). Om staten betalar brottsskadeersättning så kan de kräva skadevållaren på ersättning(Brottsskadelag 28, 29 §)

Du har helt rätt i att du sannolikt skulle fått ersättning från staten om du inte haft en egen försäkring. Den skadelidande har dock oftast en enklare väg att gå genom att få ersättning direkt från sitt försäkringsbolag.

Du hittar mer information om brottsskadeersättning här, http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/brottsskadeersattning.

Mitt sammanfattade svar är att du inte har rätt till brottsskadeersättning eftersom du fått full kompensation av ditt försäkringsbolag.

Tveka inte att ta kontakt med oss igen om du har ytterligare frågor!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare