Skadestånd på grund av en reklamation

Hej!

Såhär ligger det till. Jag hade för några månader sedan (mindre än 6 mån) beställt en bänkskiva från Ikea som nu är monterad hemma hos mig. Jag har upptäckt att undersidan av bänkskivan börjat släppa och att trät svällt upp. Jag vet att jag har reklamationsrätt för bänksskivan, men det kommer att kosta mig en hel del för att anlita byggaren igen för att montera av skivan och sedan betala någon för att frakta den till Ikea. Min fråga är nu då, kan jag få ersättning för detta med, alltså att Ikea står för dessa kostnader då dem uppstår pga fel i deras produkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du utöver din reklamationsrätt har rätt till ersättning för övriga utgifter på grund av felet på bänkskivan.

Din rätt som konsument regleras i konsumentköplagen.

Reklamationsrätt

Som du skriver i din fråga så undrar du inte om du har rätt att reklamera varan. Jag vill dock understryka att felet vara ursprungligt, alltså att det fanns vid köpet, för att du ska ha rätt att reklamera varan. Om det är ett monteringsfel som gör att träet sväller så måste du alltså vända dig till den som monterade skivan.

Ersättning för utgifter och förluster

Om du som konsument har fått utgifter på grund av felet på varan, kan du ha rätt till av säljaren. Denna ersättning kallas skadestånd och detta regleras i 30 § konsumentköplagen. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts. Typiska kostnader som en konsument kan ha rätt till är utlägg för resor och transporter.

En sak att tänka på är att du som konsument måste försöka begränsa förlusten och skadorna. Med detta menas exempelvis att konsumenten inte får förvärra ett fel på en vara genom att använda den. Om konsumenten trots denna begränsningsplikt ex använder varan får konsumenten betala en del av förlusten.

I ditt fall:

Du har som konsument rätt till skadestånd för frakten av bänkskivan till IKEA. Du bör även ha rätt till kostnaden för nedmonteringen av bänkskivan. Glöm inte att spara kvitton då du måste kunna visa vilka övriga kostnader du haft i samband med felet på bänkskivan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor.

Lycka till med reklamationen!

Ebba Meyer-LieRådgivare