Skadestånd från polisen

Polisen stormade min lägenhet av misstag när dom skulle till grannen. Dom uppträdde hotfullt mot min gravida tjej som nu är i chock och har väldigt ont i magen. Kan man få ersättning eller skadestånd föt detta? mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är väldigt beklagligt att höra om det som hände er. Jag skulle rekommendera att ni kontaktar en advokatbyrå för att överväga era alternativ, att polisen stormar fel lägenhet har hänt andra tidigare. Men eftersom din gravida flickvän tagit illa vid av händelsen skulle hon eventuellt kunna få ersättning för eventuella men som hon lidit av händelsen. Dessutom bör ni kunna få ersättning för eventuell egendom som gått sönder när polisen stormat lägenheten. Ni kan dessutom polisanmäla händelsen om ni vill.

Men det bästa vore att kontakta någon som skulle kunna föra er talan då det kan vara svårt att bevisa att din flickvän farit illa av händelsen, ett intyg från en läkare skulle antagligen kunna hjälpa er talan. Annars rekommenderar jag att ni även kontaktar en kurator som kan hjälpa din flickvän med det hon upplevt.

Jag hoppas att jag lyckats besvara er fråga och önskar er lycka till!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare