Skadestånd för sakskada

I samband med rep av min lägenhet .hade hantverkare sönder en takarmatur. Hyres värden ringde och sa att jag skulle skriva en räkning på vad lampan var värd. Lampan inköpt för flera år sedan och jag uppskattade värdet av den till 800- kronor. Nu godkänner inte värd min räkning och menar att jag måste visa en faktura. Jag har ingen sådan kvar efter många år. Värden menar att jag får gå ut och köpa en armatur och få en faktura. Jag menar att värden ska mig och de får i sin tur kräva den som hade sönder armaturen.

Hur göra ?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till skador som skett utanför avtal så tillämpas Skadeståndslagen (1972:207). Enligt 2 kap 1 § ska den som av oaktsamhet vållar sakskada ersätta skadan. För att göra en skadestånbdsberäkning så tillämpas 5 kap 7 §, som säger att:

Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för

1- sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,

2-annan kostnad till följd av skadan,

3-inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. (Lag 1975:404).

Ett alternativ till att betala sakens värde är att hyresvärden betalar för en "ersättningvara" alltså för en ny lampa, vilket hyresvärden även verkar vara villig att göra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare