Skadestånd för psykiskt lidande

Hej har levt med en man i 5 år. som har psykisk ohälsa. Han har dragit kniv 2 ggr, krossat glas i pannan på sig själv för att skrämma mig, tagit tag i madrass så jag rullat ur säng flertal ggr. Slängt ut mig ur sovrum med madrass och stängt dörr. Rivit ner garderober.Tog tag i mina armar och slängde ut mig ur badrummet. Hade blåmärken i 2 månader. Psykat min dotter kallat henne för psykisk sjuk, tvångsunge, värdelös snorunge mm mm. skrikit att hon ska suga hans kuk när han varit arg. Listan kan göras lång. Nu har jag tagit min dotter därifrån och bor i andra hand med henne sedan nov. . Men min fråga?? Jag anser att han utsatt mig och min dotter för psykisk misshandel. /psykiskt lidande. Hur går jag vidare. Jag tycker han ska betala skadestånd till mig för mig och dotters psykiska lidande. Vill ha svar på detta.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår att du vill ha ersättning för den typen av behandling du beskriver att du och din dotter har blivit utsatt för.

Eftersom din man avsiktligen har orsakat dig och din dotter personskada, i form av psykiskt lidande, har ni som utgångspunkt rätt till skadestånd (SkL 2 kap. 1 §).

Det verkar från det du beskriver att din man har utsatt er för brott. Jag råder dig att polisanmäla detta om du vill ha skadestånd. I samband med en polisanmälan kan du framställa en begäran om skadestånd för psykiskt lidande, och eventuellt andra skador.

Du kan läsa mer om hur du begär skadestånd genom polisanmälan på denna hemsida (information från brottsoffermyndigheten): https://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/skadestand

Du kan även skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Det innebär en ansökan om att tingsrätten ska besluta i frågan om du har rätt till skadestånd. Du kan läsa mer om stämningsansökan här (Information från domstolsverket): http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Hoppas du fått svar på din fråga!

Moa KryhRådgivare