Skadestånd efter påkörning i matbutik

Hej!

Blev påkörd i ryggen av en städare i en matbutik med en full-lastad sopcontainer så att han hade noll sikt framåt. Fått skador efter det med sämre balans, känselbortfall, värk, inflammation och spricka i rygg.

Har fått ersättning från mitt försäkringsbolag men vill ha skadestånd från städbolaget. Hur går man tillväga?

Tack så länge!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det låter verkligen inte som en rolig olycka. Det är bra att du har vänt dig till ditt försäkringsbolag. Du skulle kunna stämma städbolaget också men innan du gör det råder jag dig att fundera igenom om det är mödan värt. Till att börja med bör du kontakta städbolaget och begära ersättning direkt från dem. Om du inte har någon framgång där måste du stämma dem i domstol för att få ersättning.

Du kan få skadestånd från bolaget för det personskador du har råkat ut för, 5 kap. 1 § Skadeståndslagen. Du måste i så fall kunna bevisa att städaren som körde på dig var vårdslös, 2 kap. 1 § Skadeståndslagen. Du måste också kunna bevisa att de skador du fått är en följd av att du blev påkörd. Eftersom det är du som kräver skadestånd är det också du som har bevisbördan för vad som har hänt. Hur mycket som är rimligt att kräva i skadestånd kan du se i Trafikskadenämndens tabeller: https://www.trafikskadenamnden.se/Tabeller/Skador-fran-och-med-2002/

Innan du beslutar dig för att ta ärendet till domstol bör du räkna på hur mycket du skulle kunna kräva och fundera igenom om det är värt mödan. En domstolsprocess tar tid och om du inte lyckas bevisa att skadeståndsskyldighet föreligger kommer det dessutom blir kostnad. Så som du beskriver händelseförloppet låter det som att städaren har varit vårdslös men det kan vara så att han har en annan bild av vad som hände. Om du ska lyckas styrka din berättelse lär du behöva antingen fler vittnen eller någon form av övervakningsbilder från förloppet.

I vilket fall kan du höra av dig till städbolaget och berätta vad som har hänt. Du kan också berätta att du funderar på att stämma dem om de inte går med på att ersätta dig. Om de inte går med på dina krav bör du fundera en gång till och kanske kontakta ett juridiskt ombud. Vi på Lawline kan hjälpa dig med det. Du kan boka en tid på www.lawline.se/boka.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare