FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt07/01/2019

Ska vi sälja eller ge i gåva? Vad är mest förmånligt?

Hej!

Jag äger en bostadsrätt och ett fritidshus tillsammans med min sambo (50% vardera). Vi planerarl nu att ändra ägandet så att jag äger fritidshuset till 100% och min sambo bostadsrätten till 100%. Vi tänker oss att göra överlåtelsen så att vi köper hälfterna av varandra till inköpspriset. Värdeökningen har varit ungefär densamma. Min fråga är ska vi sälja till varandra eller ge varandra som gåva? Vilket är mest ekonomiskt för oss? Inköpspriset för fritidshuset är 1.650.000 (taxeringsvärdet är 1.198.000) och lägenheten köptes för 2.050.000.

Tacksam för att få ett svar från er.

Med vänlig hälsning

Yvonne

Lawline svarar

Hejsan!

I Sverige är det ingen skatt på gåvor, utan förvärv/givande av gåvor är skattefritt, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen.

Det finns inga regler för hur mycket eller hur lite man kan ge i gåva, utan det enda som krävs för att en gåva ska vara giltig är att det är en frivillig förmögenhetsöverföring från givare till mottagare och att gåvogivaren har en gåvoavsikt.

Om ni avyttrar och säljer till varandra behöver ni betala skatt. Jag rekommenderar därför att ni ger varandra gåvor. Läs mer om gåvor här.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare