FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/10/2022

Ska sparpengar ingå i en bodelning vid skilsmässa?

Hej! Jag har en fråga gällande skillsmässa Jag ska skilja mig av min man, och jag har pengar i sparkonto och undrar om staten ska dela pengarna mellan oss eller inte ? Vi är gifta sedan 2020-11 Juli MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om dina sparade pengar kommer att delas mellan dig och din man när ni skiljer er. Regler om detta finns i äktenskapsbalken.

Vad ska ingå i en bodelning om ni inte har skrivit ett äktenskapsförord?
Om du och din man skiljer er gör man en bodelning, vilket innebär att man räknar ihop alla era tillgångar och sedan delar värdet av det mellan er (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Huvudregeln är att man delar lika (11 kap. 3 § äktenskapsbalken)

I bodelningen ska giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Utgångspunkten är att allt en make äger är giftorättsgods, om det inte är så kallad enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Enskild egendom ingår inte i bodelningen. Man kan göra egendom till enskild egendom genom att exempelvis skriva ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken)

Om ni inte skrivit ett äktenskapsförord som gör dina sparpengar till din enskilda egendom kommer de därför att räknas som giftorättsgods och ingå i bodelningen och delas mellan dig och din man.

Vad ska ingå i en bodelning om ni har skrivit ett äktenskapsförord
Har ni skrivit ett äktenskapsförord så ska dina sparpengar inte ingå i bodelningen utan de blir din enskilda egendom. De kommer då inte delas mellan dig och din man.

Om du inte redan ansökt om skilsmässa, hur gör du då ett äktenskapsförord?
Ett äktenskapsförord går att skriva även under ett pågående äktenskap, och äktenskapsförordet gäller då från dagen man ger in det till Skatteverket (7 kap. 3 § tredje stycket äktenskapsbalken)

Du skriver inte om ni redan ansökt om skilsmässa. Om ni gjort det kommer inte ett äktenskapsförord ni skriver nu att påverka bodelningen.

Om ni inte ansökt om skilsmässa ännu kommer dock äktenskapsförordet att gälla vid bodelningen. I det fallet skulle ni kunna skriva ett äktenskapsförord.

Det finns vissa krav för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt (7 kap. 3 § andra stycket äktenskapsbalken)

Kraven är:

· Det måste vara skriftligt och daterat.

· Båda makarna måste underteckna det. Det innebär att ni måste vara överens om att sparpengarna ska vara enskild egendom.

· Det måste registreras hos Skatteverket.

För att registrera ett äktenskapsförord hos Skatteverket måste ni betala en ansökningsavgift på 275 kronor. Du kan läsa mer om hur man registrerar ett äktenskapsförord på Skatteverkets hemsida.

Vad bör du göra nu?
Om du inte vill att dina sparpengar ska delas mellan er kan du försöka få din man att gå med på att skriva ett äktenskapsförord för att göra sparpengarna till din enskilda egendom. Det är däremot väldigt liten chans att din man går med på att skriva in i ett äktenskapsförord att han inte ska få pengar från ett sparkonto om ni skiljer er. Går han inte med på det finns det inte så mycket du kan göra utan då ska dina sparpengar delas mellan er. Det bästa rådet jag kan ge dig är att diskutera denna möjlighet med din man.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare