FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/05/2016

Ska sparande ingå i bodelningen?

Hej! Jag undrar om vid skilsmässa delar man pensionssparande , vanlig sparande och lönekonto? Hur mycket pengar kan stå på lönekonto utan att behöva dela?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att giftorättsgods ska delas lika mellan makar vid en bodelning, samt att enskild egendom ska undantas. Dock finns det vissa undantag som säger att speciell giftorättsgods ibland får undantas från att delas.

Vad gäller pensionssparande så regleras det i 10 kap 3 § 3 st. Äktenskapsbalken, ÄktB. Där stadgas det att allmän pension alltid ska undantas från bodelning då sådan pension är överlåtbar. Man brukar jämställa rätten till allmän pension som rätten till lön vilket gör att det inte är skäligt att allmän pension ska ingå i bodelningen.

Tjänstepension är i de flesta fall oöverlåtbar och ska då inte ingå i bodelningen men man måste titta på anställningsavtalet, eller kollektivavtal, och se vad som bestäms där. Normalfallet är alltså att tjänstepension INTE ingå i bodelning men det kan även vara så att den ska ingå.

Privat pensionssparande ska som huvudregel INGÅ i bodelningen, men om det anses vara oskäligt får man undanta även denna, helt eller delvis. Vid skälighetsbedömningen tittar man på makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt, det måste föreligga särskilda skäl eftersom huvudregeln är att det ska ingå.

Vanligt sparande och lönekonto anses vara giftorättsgods och ska alltså delas lika vid en bodelning om det inte finns äktenskapsförord som talar emot det. Framtida lön ska inte delas lika, men pengar som finns på kontot ska delas.

Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma hit eller att vända dig till info@lawline.se om du behöver vidare hjälp med ditt ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare