FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/04/2020

Ska sommarstugan ingå i bodelning?

Hej, min frus föräldrar har en sommarstuga som hon och hennes bror kommer ärva i framtiden. Hur fungerar det om vi skulle skilja oss? Om det skrivs ensamrätt på stugan så är hennes del hennes vid eventuell bodelning. Räknas den då som en del av vad hon får om vi skulle dela allt 50/50?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om makars egendomar finner vi i Äktenskapsbalken (1987:230), hädanefter refererad till som ÄktB. Från din fråga tolkar jag det som att sommarstugan din fru och hennes bror kommer ärva kommer testamenteras till dem som deras enskilda egendom. Enskild egendom är den egendom som genom exempelvis arv, gåva eller testamente har gjorts till mottagarens enskilda. Vid en bodelning ska den enskilda egendomen undantas och inte räknas med. (7 kap. 2 § och 10 kap. 1 § ÄktB.)

Om sommarstugan är enskild egendom

Om din fru ges en andel i sommarstugan med förbehållet att den ska vara hennes enskilda egendom, genom exempelvis ett testamente, så kommer den inte ingå i en bodelning mellan dig och din fru. Värdet på den andel i sommarstugan som är hennes kommer med andra ord inte delas lika mellan er utan stanna helt på din fru.

Hoppas det var svar på din fråga. Du är även varmt välkommen med en ny till oss på Lawline!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare